Tõsta targasti - raskuste õige teisaldamine aitab säästa keha ja parandada tööergonoomikat

Raskuste tõstmine ja käsitsi teisaldamine moodustab suure osa paljude inimeste tööpäevadest. Just pingest tekkivad korduvad vigastused on üks levinumaid haiguslehel viibimise põhjuseid. Vigastused on tihtipeale pidevalt kasutatavate valede töö- ja tõstmisasendite tagajärjeks. Õnneks on võimalik teadliku käitumise ja õigete võtetega seda vältida. Tingimuste loomine, mille keskmes on ergonoomilised töömeetodid, on investeering kollektiivi heaollu ja tervisesse.
Mees laadimas kärule pakke

Mis juhtub, kui tõsta raskusi valesti?

Tõstmisel peaks selg olema neutraalne ja kasutada tuleks jalgade jõudu ning tugevat torsot. Nii on kehatüvi ning seeläbi ka selgroo diskid paremini kaitstud. Valesti tõstmine võib põhjustada ägedaid kaebusi, nagu seljavalu, aga ka probleeme liigeste, lihaste ja lülisambaga, mis ei pruugi endast kohe märku anda. Hoia selja ja liigeste tervist, töötades vaheldusrikkas ja rahulikus temopos, kasutades abivahendeid ning regulaarselt treenides.

Anna Millbourn Olander, ergonoom ja tunnustatud füsioterapeut, toob välja olulised tegurid, millele tähelepanu pöörata raskuste regulaarsel käsitsi teisaldamisel.

"Vaieldamatult parim lahendus on raskuste tõstmist vältida ning alternatiivselt esemeid lükata, tõmmata või veeretada, kasutades selleks näiteks käru või teisi abivahendeid. Kui tõstmine on vältimatu, siis tuleks tähelepanu pöörata õigetele töövõtetele, teha pause ning sooritada vaheldumisi erinevaid ülesandeid. Arvan, et õige tõstetehnika on oluline kõigile sõltumata sellest, kas teisaldad kontoris kaustu või töökojas raskeid seadmeid."


Millised kärud sobivad erinevateks töödeks

Minu tavapärane soovitus on, et kui õiget tõstetehnikat ei ole võimalik säilitada, siis on raskus liiga suur

Mida loetakse raskuste teisaldamiseks?

On raske öelda, kui suurt raskust on võimalik tõsta ilma ennast vigastamata. Tõstekoormust mõjutavad eseme kaugus kehast, haare, põrandapind ja kõrgus, millelt raskust teisaldama asutakse. Samuti raskuste tõstmise sagedus.

Mida tuleb jälgida raskusi tõstes?

"Mõtle sellele, kuidas tegutsevad jõutõstjad. Nad tõstavad tohutuid raskusi, kuid teevad seda keha lähedalt ja sirge seljaga. Suurema töö teevad ära jalad. Samuti on oluline meeles pidada, et kehale ei ole kahjulik vaid suurte raskuste tõstmine. Ka väikesed koormused võivad olla kurnavad, kui neid teisaldada sageli või kasutades valesid võtteid," selgitab Anna Millbourn Olander.
Käsivirnastaja kasutamine töökojas pakkide tõstmiseks

Loo võimalused ergonoomiliseks tõstmiseks

Mõeldes ergonoomikale juba töökeskkonda sisustades, on võimalik ära hoida suurem osa vigastusi. Anna Millbourn Olander rõhutab, et pelgalt tõhusatest tõsteabidest, nagu kahveltõstukid ja tõstelauad, ei piisa. On väga oluline, et kõigil töötajatel on piisavad teadmised seadmete õigeks kasutamiseks, tõsteabid on hõlpsasti kättesaadavad ning nende ohutuks rakendamiseks jääma piisavalt aega.

Tee ruumi tõstmiseks
Kui tõstmist ei ole võimalik vältida, on oluline veenduda, et ohutuks raskuste teisaldamiseks on piisavalt ruumi ning aluspind on tasane. Samuti tuleb paigutada raskemad esemed sellisele kõrgusele, kus need on hõlpsasti kättesaadavad.

Leevenda pingeid seljas vastassuunaliste liigutustega
Kui Sinu töö juurde kuulub sage raskuste tõstmine, siis on vastassuunalised liigutused hea viis koormusvigastuste vältimiseks. Need on leevendavad harjutused, mis aitavad hoida selja tervena.

Kui täidad ülesandeid, mille tõttu pead pidevalt ettepoole kummarduma, siis kehtib sama reegel. Tekita endale hea harjumus, et vähemalt korra tunnis paned käed selja taha ja painutad end tahapoole. Seda võiks meeles pidada ka kõik need, kes töötavad terve päeva ettepoole nõjatudes kirjutuslaua taga.

Töötaja transpordib kasti pakikärul
Pakikäru JONES
75 €
Esiplaanil kaustadega täidetud postikäru, taustal raamaturiiul
Postikäru CLIP
260 €

Neli soovitust raskuste käsitsi teisaldamiseks

1. Lükka, tõmba või rulli. Lihtne, kuid tõhus viis pingutusest tulenevate vaevuste vältimiseks on raskusi võimalusel lükata, tõmmata ja rullida. Sõltumata sellest, kas soovid kontoris kaustu ümber paigutada või liigutada raskeid seadmeid tööstuses, peaks selleks kasutama transportkäru või -alust. Isegi kergete esemete regulaarne tõstmine võib mõjuda kehale halvasti.

2. Hoia sageli kasutatavad töövahendid käeulatuses. Väldi võimalusel korduvaid liigutusi, nagu alla painutamist ja asjade järele küünitamist. Töökojas on tõhusaks lahenduseks töölaua kohale paigaldatud perfopaneelid koos vajalike lisatarvikutega. Kontoris saab hoida väiksemad töövahendid kirjutuslaual ning muu vajaliku laua kõrval paiknevas riiulis või sahtlikapis

3. Ära paiguta raskeid esemeid liiga kõrgele või madalale. Väldi raskete esemete ladustamist põrandal. Siinkohal on abiks spetsiaalsed tõstekärud ja -lauad. Kõige raskemad asjad, mida tuleb regulaarselt liigutada, peaksid paiknema kõhu kõrgusel. Ergonoomika kuldreegel on see, et teisaldatavaid raskusi ei tohiks ladustada allpool põlvede kõrgust või ülevalpool õlgu.

4. Hoia raskusi tõstmise ajal keha lähedal. Painuta põlvi ja hoia selg sirge, et saaksid raskusi tõsta jalgade abil.

Värskeimad artiklid Sinu postkastis!

Kord nädalas saadame välja uudiskirja, mis sisaldab põnevaid artikleid ja nõuandeid, inspiratsiooni töökeskkondade sisustamiseks ning sooduspakkumisi.
*Tellides uudiskirja kinnitan, et olen lugenud ja nõustun AJ Tooted AS privaatsuspoliitikaga.