Erinevused juhi ja liidri vahel

Erinevused juhi ja liidri vahel

Juhtimine on inimeste ja organisatsiooni mõjutamise ning suunamise protsess. See on keeruline ja väljakutseid pakkuv ülesanne, mis nõuab juhilt nii tehnilisi kui ka sotsiaalseid oskusi.

Juhtimiseks on olemas palju erinevaid teoreetilisi lähenemisi. Üheks levinumaks on situatsiooniline juhtimine, mis lähtub põhimõttest, et kõige efektiivsem inimeste juhtimine sõltub konkreetsest olukorrast. Selle lähenemise kohaselt peab juht olema paindlik ja suutma kohandada oma juhtimisstiili vastavalt töötajate vajadustele ning konkreetsele situatsioonile. Teine laialdaselt tunnustatud lähenemine on transformatsiooniline juhtimine. See on juhtimisteooria, mis keskendub töötajate motiveerimisele ja inspireerimisele.
Juhtimine on teekond, mitte sihtpunkt! Seetõttu on juhtide jaoks oluline pidevalt koolitada nii oma meeskondi kui ka tegeleda enese arendamisega. Just seepärast mulle meeldib töötada AJ-s, kuna siin on kõigile palju arenguvõimalusi!
Dr. David Bray, AJ Grupi asepresident

Erinevad juhtimisstiilid

Juhtimisstiil on viis, kuidas juht suhtleb oma töötajatega ja ettevõtet juhib. Tutvustame teile järgnevalt seitset kõige enam levinud juhtimisstiili:

  • Agiilne juhtimine – juht annab oma töötajatele vabaduse ja toetab neid algatusvõime ja iseseisvate otsuste langetamises. Agiilne juhtimine keskendub kiirele kohanemisele erinevate muutustega.
  • Coaching ehk mentorlus – juht aitab töötajatel oma oskusi ja tulemuslikkust arendada, annab töötajatele tagasisidet ning pakub tuge.
  • Situatsiooniline juhtimine – juht kohandab oma käitumist sõltuvalt olukorrast. Situatsiooniline juhtimine võib olla autoriteetne või delegeeriv.

  • Transformatiivne juhtimine – transformatiivne juht võib selge visiooniga ettevõtet julgustada oma tegevustes vastu võtma uuenduslikumat ja progressiivsemat lähenemisviisi.

  • Hariduslik juhtimine – hariduslik juht tegutseb töökohal kui õpetaja, aidates oma töötajatel arendada uusi oskusi ja teadmisi. Hariduslik juhtimine tähendab töötajatele selgitamist, mida neilt täpselt nõutakse ja kuidas nad peaksid eesmärke saavutama.

  • Usalduspõhine juhtimine – turvalisus, vastutus ja vabadus on usalduspõhises juhtimises peamisteks märksõnadeks. Juht loob keskkonna, kus töötajad tunnevad end turvaliselt ja usaldavad juhi otsuseid ja suuniseid. Töötajatele antakse palju vastutust ja ka vabadust.
  • Karismaatiline juhtimine – karismaatilised juhid tekitavad oma töötajates entusiasmi, kutsudes neid järgima visiooni ja eesmärke samal ajal neid ise juhendades. 

Korduma kippuvad küsimused

Töötajate kaasamine tähendab protsessi või töökultuuri loomist, kus töötajad tunnevad end väärtustatuna, motiveerituna ja osana organisatsiooni eesmärkidest ja visioonist.
Superviisor ehk juhendaja juhib ja jagab ülesandeid, kuid erinevalt juhist ei tegele superviisor inimeste tööle palkamisega.
Juht peab olema võimeline inspireerima oma töötajaid, soodustama meeskonnatööd, tegema kaalutletud otsuseid ning lahendama erinevaid probleeme.
Olemas on mitmeid erinevaid juhtimisstiile nagu: agiilne juhtimine, coaching ehk mentor juhtimine, situatsiooniline juhtimine, transformatiivne juhtimine, haridusjuhtimine, usalduspõhine juhtimine ja karismaatiline juhtimine.
Sobiva juhtimisstiili valimine vajab arusaamist nii organisatsiooni kultuurist, selle eesmärkidest kui ka meeskonna vajadustest. Analüüsi organisatsiooni väärtusi ja eesmärke, et mõistaksid milline juhtimisstiil aitab neid kõige paremini saavutada.
Muutuvas keskkonnas võib sobilik olla transformatsionaalne juhtimine oma selge visiooniga või paindlik juhtimine, mis keskendub kohanemisele ja kiiretele muutustele.
 

Värskeimad artiklid Sinu postkastis!

Kord nädalas saadame välja uudiskirja, mis sisaldab põnevaid artikleid ja nõuandeid, inspiratsiooni töökeskkondade sisustamiseks ning sooduspakkumisi.
Palun oota...