Loo kõikide õppimisvajadustega arvestav klassiruum

Loo kõikide õppimisvajadustega arvestav klassiruum

Kooliteed alustades seisavad lapsed silmitsi uute ja kõrgemate nõudmistega – mis on näiteks ATH, autismi ja düsleksiaga laste puhul sageli ebamõistlikud. Lastele avaldatav surve koolinormidega vastavusse viimiseks suurendab stressi ja ainult süvendab nende sümptomeid. Võttes teistsuguse lähenemise ja kohandades kooli neurodiversiteetsust kaasavaks, lood parema kooli kõigile.

Eelised neuroloogiliste erinevustega õpilastele klassiruumi kohandamisel

Kool, mis on loodud nii, et see sobiks neuroloogiliste erinevustega lastele, sobib kõigile. Näiteks selgus ja hea struktuur, mis on olulised paljudele ATH ja autismiga jne lastele, on võrdselt kasulikud kõikidele õpilastele ja töötajatele. Siin on mõned nõuanded, kuidas oma klassiruumi sisustada.

1. Tsoonideks jagatud klassiruum

Kohandatud klassiruumis peaks olema kohti mitme erineva õppeolukorra jaoks. Jaga ruum väiksemateks tsoonideks, näiteks individuaalseks tööks, rühmatööks ja kogu klassi õppetööks. Neuroloogiliste erinevustega õpilastel võib olla raske pikalt sammu pidada, kuid klassiruumis olevate tsoonide abil on õpetajal võimalik ühe tunni jooksul teha mitu erinevat aktiviteeti.

Terve klassi õpetamine toimib kõige paremini, kui õpilased on näoga tahvli poole. See annab märku, kuhu tuleks tähelepanu suunata. Kui on aeg aga individuaalseks tööks, saab enamik õpilasi võimaluse istuda üksi ja varjatult kas oma istmel, helisummutavas tugitoolis või eraldi ruumis, kuna see vähendab sensoorseid häireid.

2. Lai valik õppimiskohti

Individuaalne õpetamine on lihtsam, kui saab valida erinevate istumisvõimaluste vahel. See võimaldab õpilasel jälgida õppetundi sobivaimast kohast, kus ta saab kõige paremini keskenduda, näiteks tugitoolist või isterattalt.
 
Alternatiivne istekoht
Igaüks võidab mitmekesisusest. Lapsele, kellel on raskusi paigal istumisega, on eriti väärtuslik võimaldada klassiruumis liikumist. See vähendab ärevust ja rahutust kehas. Tasakaalutool või istepall on hea alternatiiv tavalistele klassitoolidele.
 
Rerguleeritava kõrgusega lauad
Võimalus vahetada oma asendit seismise ja istumise vahel on kasulik kõikidele õpilastele. See suurendab vereringet ja seeläbi energiataset ning keskendumisvõimet. Reguleeritava kõrgusega õpilaslaudu saab kasutada tervest klassis.
 
Sirmid
Põrandale ümber laua (või väiksemad laua peale) pandavad sirmid on painduvad ja liigutatavad. Need varjavad segavaid elemente ja loovad õpilase ümber turvalisema õhkkonna. Õhukeste riputatavate sirmide eeliseks on, et õpilane saab selle ise kergelt teise kohta panna. Sirmide abil saab õpilane täita keskendumist nõudvaid ülesandeid, olles siiski klassiruumis, mis säilitab kuuluvustunnet.

Lisaks tavapärastele istekohtadele peaks klassis olema ka:

  • Lauad rühmatööks
  • Kohad individuaalseks tööks
  • Puhkenurk lugemiseks ja lõõgastumiseks
  • Eraldi ruum paaristööks või üks-ühele suhtlemiseks õpetajaga

3. Sisustus erinevateks tegevusteks

Laudade kogum
Jäägu võimalus töötada paaris või rühmas. Klassiruumi ühes osas asuvad lauad loovad paremad tingimused koostööks, kus kogu rühm tunneb end kaasatuna. Samuti on õpetajal lihtsam õpilasi kogu aeg näha ja vajadusel neile tuge pakkuda.

Lugemisnurk
Neuroarenguhäiretega lastel võib olla kergem keskenduda, kui neil lastakse pehmelt ja segamatult istuda, näiteks kott-toolis või diivanil. Pehmed istmed aitavad vähendada ka klassiruumi mürataset ja luua rahulikuma õhkkonna.

Kogunemiskoht
Suur vaip võib olla kogunemiskohaks, kus kogu klassiga erinevaid tegevusi teha, näiteks mängida või süüa suupisteid.

Näited mööblist, mis võiks klassis olla koos laudade ja toolidega:

  • Kaasaskantavad sirmid
  • Tasakaalutool
  • Mürasummutavad kõrvaklapid

4. Vähenda müra

Madal müratase klassis loob tingimused meeldivamaks õppetööks nii õpilastele kui ka õpetajale. Kasuta kangaid ja pehmet mööblit, kuna need aitavad heli summutada. Näiteks kardinad, padjad, vaibad ja tugitoolid. Seintel olevad helisummutavad paneelid püüavad kinni vestlusest tekkivad kõminat ja vähendavad kaja ruumis.

Pane kõikide toolide jalgadele pehmendused või pane toolide alla libisemisalus või rattad. Põrandal tekkiv krigin võib olla väga häiriv! Mõnel lapsel võib tekkida vajadus tugevad helid täielikult blokeerida, näiteks mürasummutavate kõrvaklappide abil. Mõned võivad vajada keskendumiseks hoopis muusikat. 

5. Minimeeri segavat valgust

Vilkuv laelamp häirib kõiki. Asenda kõik valgusallikad LED-lampidega, mille heledus sarnaneb päevavalgusele. Vähenda tugevaid varjusid, kuna see võib samuti silmale häiriv olla. Hea lahendus on paigaldada ruumi mitu valgusallikat, mis annavad ühtlasema valguse. Kata hoovi poole olevad aknad, et varjata väliseid segajaid.
 
SOOVITUS! Kaunista ruumi maalähedastes toonides, nagu roheline ja pruun. Ühtsed värvid ei võistle õpilase keskendumisvõime pärast ja aitavad kaasa õppimist soodustava atmosfääri loomisele.

6. Sensomotoorsed abivahendid

Neuroloogiliste erinevustega laste jaoks kohandatud klassiruumis on tänuväärseks abivahendiks stressi leevendavad mänguasjad ja esemed, mis hoiavad rahutud sõrmed töös.

Kujunda õpikeskkond õigesti kohe algusest peale

Koolikeskkondade muutmine võib alata juba projekteerimisetapis. Mõelge sellele, millist käitumist asukoht õhutab. Näiteks pikk koridor kutsub jooksma, mistõttu neuroloogiliste erinevustega lastel võib olla raske mõista, miks koridoris joosta ei tohi. Söökla on suur avatud ruum, kus heli kajab maast laeni – miks siis vaikselt peab rääkima?

Teistmoodi keskkonda kujundades on võimalik laste käitumist mõjutada. Hotelli fuajees on mahe valgustus, vaibad ja pehme sisustus, mis soodustab madala hääletooni kasutamist teistega vesteldes – sama mõtteviisi saab rakendada ka koolides.

Praktilised näpunäited neuroloogiliste erinevustega õpilastele kohandatud koolile

  • Pane päevakord kirja. Selgitage kõnealuse tunni eesmärki ja käige ülesanded läbi, et õpilane teaks, kui palju neilt oodatakse.
  • Ole organiseeritud. Neuroloogiliste erinevustega õpilastele meeldib, kui kõik on omal kohal. Selgelt märgistatud hoiuruum tekitab vähem segadust. Ümberringi lebavad asjad võivad häirida, kuid kui need asetada vastavatesse sahtlitesse, jääb visuaalne mulje korralikum.
  • Aita aega tajuda. Klassiruumis olev ajaarvesti, mis näitab järelejäänud minuteid, näitab õpilastele, kui kaua nad peaksid veel keskenduma.
  • Ära pane õpilaset töid üles. Vähemalt mitte sinna, kus nad tunni ajal õpilase vaatevälja satuvad – õpetamine on võitlus tähelepanu pärast! Parem on viia joonistused ja õpilaste projektid klassiruumi taha. Tahvli kõrval olev sein on liiga tühi ja igav? Pane sinna kenad helisummutavad paneelid.
  • Hari personali. Vaja on ka töötajate täiendõpet, et osata planeerida tunde ja õppematerjale, mis on kohandatud neuroarenguhäirega õpilastele.

Kohandatud klassiruum on kasulik kõikidele õpilastele. Lihtsaim viis on jagada klassiruum tsoonideks. See annab õpilastele võimaluse leida neile kõige sobivam töökoht. Vähemalt sama oluline on heli- ja visuaalne keskkond. Lisaks koolisisustuse täiustamisele on üliolulised ka teadmised neuroloogilistest erinevustest ja hea planeerimine.


Aitame sind kooli kohandamisel

Kas vajad oma koolikeskkonna muutmiseks inspiratsiooni või abi? AJ Grupil on koolide ja avaliku halduse jaoks pühendunud sisekujundusekspertide meeskond, kes aitab hea meelega.