Kuidas aidata ND-diagnoosiga õpilastel kooliaastat paremini alustada

Kuidas aidata ND-diagnoosiga õpilastel kooliaastat paremini alustada

ND (neurodevelopmental disorder) ehk neuroarenguhäirete diagnoosiga õpilaste jaoks võib kooli naasmine pärast suvevaheaega olla suur väljakutse. Mõned lapsed kogevad ärevust sedavõrd, et keelduvad kooli minemast. Koostöös Riksförbundet Attentioniga soovime tõsta teadlikkust sellistest diagnoosidest nagu ADHD ja autism. Oleme koondanud praktilised ja kasulikud nõuanded, mis aitavad kooli algusega seotud kohanemist lihtsustada.

Mis on ND?

ND (neurodevelopmental disorder) ehk neuroarenguhäired on koondnimetus mitmele diagnoosile, mis mõjutavad aju informatsioonitöötlust ja käitumist. Levinumad diagnoosid hõlmavad järgmist:

  • ADHD – keskendumisraskused, impulsiivsus ja hüperaktiivsus.
  • Aspergeri sündroom – tänapäeval tuntud kui autismispektri häire.
  • Autism – mõjutab aju võimet töödelda informatsiooni ja tajuda sotsiaalseid signaale.
  • Keelehäired – raskused keele mõistmise ja kasutamisega, mis võivad mõjutada õppetööd ja sotsiaalset suhtlust.
  • Tourette’i sündroom – tahtmatud korduvad liigutused või häälitsused ehk tikkid.

 

Uus kooligraafik – väljakutse paljudele

Uue õppeaasta algus tähendab ka uut tunniplaani, millega harjumine võib võtta aega. Sageli sisaldavad esimesed nädalad mitmesuguseid sissejuhatavaid tegevusi, mis võivad olla ülekoormavad. Koolialguse sujuvamaks muutmiseks on soovitatav, et õpilane ja tema vanemad saaksid võimalikult vara teada, millised tegevused on plaanis.
 
Sama põhimõte kehtib ka muude erandlike päevade puhul, näiteks spordipäevad, ekskursioonid või teemapäevad. Kui õpilasel on võimalus muutusteks vaimselt valmistuda, on üleminek kergem.

 

Plaan ootamatuteks olukordadeks

Vaatamata hoolikale ettevalmistusele võib ette tulla olukordi, kus laps tunneb end ebamugavalt või ei suuda olukorraga toime tulla. Seepärast on kasulik koostada varuplaan.
  • Kelle poole peaks laps pöörduma, kui tunneb end halvasti?
  • Kas on olemas vaikne ruum, kuhu ta saab vajadusel minna rahunema?
  • Millised lahendused tekitavad temas turvatunde ja on koolikeskkonnas teostatavad?
Kui selline plaan on eelnevalt paigas, saab nii laps, õpetaja kui ka lapsevanem olukorda paremini hallata.

Soovitused, kuidas toetada ND-diagnoosiga lapse koolialgust

  • Kohanda koolialguse info vastavalt lapse vajadustele.
  • Võimalda lapsele enne kooliaasta algust kooliga tutvumine ja õpetajatega kohtumine.
  • Loo usaldusväärsed suhted kooli täiskasvanutega.
  • Kui toimub kooli- või astmevahetus, edasta vajalik info varasemate kohanduste ja vajaduste kohta.
  • Anna muutuvast tunniplaanist või eripäevadest (nt spordipäevad, ekskursioonid) varakult teada.
  • Lepi kokku tegevusplaan juhuks, kui laps vajab pausi või ruumi rahunemiseks. 
  • Jälgi, kuidas uus olukord toimib, ning tee vajadusel kohandusi koos lapse ja õpetajatega.

 

Võta meiega ühendust

Oleme alati valmis aitama vajaduspõhiste sisustuslahenduste loomisel. Võta julgesti meiega ühendust, kui Sul on küsimusi materjalide kohta, otsid inspiratsiooni või soovid abi erinevate alternatiivide kaalumisel.
Ettevõtlusvorm
Sisesta sõnumManus
Vajutades 'Saada sõnum' kinnitad, et oled lugenud ja nõustud AJ Tooted AS privaatsuspoliitikaga.

Värsked artiklid Sinu postkastis!

Kord nädalas saadame välja uudiskirja, mis sisaldab põnevaid artikleid ja nõuandeid, inspiratsiooni töökeskkondade sisustamiseks ning sooduspakkumisi.
Palun oota...
*Tellides uudiskirja kinnitan, et olen lugenud ja nõustun AJ Tooted AS privaatsuspoliitikaga.